Vad vill du boka?

 Vill du boka behandlingar eller solrum? Klicka här: http://nirvana.bokadirekt.se


Klarna
Erbjuder onlinebetalning med Klarna

Yogakurs

Lär känna varandra på ett nytt sätt genom att yoga med ditt barn. I sagoyogan gör vi en yogaresa tillsammans, förälder/vuxen med sitt eller sina barn. Vi använder ofta en bok och sagan leder oss in i yogans värld. Närvaro är ett viktigt ledord och vi får genom yogan en speciell stund tillsammans där vi ser varandra och har roligt ihop. Familjeyogapasset är lekfullt uppbyggt kring olika yogapositioner som vi gör ihop med barnet/barnen. Vi testar också andningstekniker och utforskar sätt att slappna av. Målet är att yogan ska vara utvecklande, rolig och ge både dig och ditt barn en skön känsla.

Exempel på klassens uppbyggnad:

Introduktion och samling Namnlek kring tema Yogaresa där vi gör olika yogapositioner tillsammans (ibland gör barnen och vi vuxna olika övningar) Avslappning/Sagomassage
Kurs om 5 ggr med start 3/10.

Silver yoga är en klass för dig som är lite äldre, har lite svårt att röra på dig och behöver hitta in i rörelserna i en lugn takt. Med mjuka, stillsamma rörelser ökar vi cirkulationen i kroppen, får stela leder att mjukna in. Vi stärker upp muskler och ökar rörligheten i några mer fysiska övningar. Låter andningen få ta plats i kroppen, så att sinnena piggnar till, innan vi avslutar i en skön avslappning där kropp och sinne kan komma till ro.

Efter klassen erbjuds du att sitta en halvtimme i vårt ljusa och varma solrum. Perfekt under hösten för att hitta tillbaka till orken och glädjen.

I kursavgiften ingår 60 min yoga, 30 min i solrummet och en kopp te/kaffe.

Kursen leds av Elisabeth Jensen Bünger.

Yoga - Drop in

Aerial yoga är en ny form av yoga. Traditionella yoga-övningar kombineras med övningar där man använder en tyg-hammock som stöd för att ta sig in i lite mer utmanande positioner. Med hjälp av tyg-hammocken utforskar, förfinar och utvecklar vi traditionella asanas både i luften och nere på mattan.

Maxvikt 115 kg, inga smycken tillåtna,långärmat rekommenderas (kläder som täcker armbågar och knäveck)

Klasslärare Andrea Nanda
Aerial yoga är en ny form av yoga. Traditionella yoga-övningar kombineras med övningar där man använder en tyg-hammock som stöd för att ta sig in i lite mer utmanande positioner. Med hjälp av tyg-hammocken utforskar, förfinar och utvecklar vi traditionella asanas både i luften och nere på mattan.

Maxvikt 115 kg, inga smycken tillåtna,långärmat rekommenderas (kläder som täcker armbågar och knäveck)

Klasslärare Andrea Nanda
AntiGravity® FUNdamentals är en klass för dig som är nyfiken på vad AntiGravity® Yoga är för något. Klassen är anpassad för dig som aldrig testat AntiGravity® tidigare och du behöver inte ha några förkunskaper av varken träning eller yoga. Även du som provat många gånger är välkommen tillbaka. Du kommer att lära känna AntiGravity® Harrison Hammocken och du får känna på de terapeutiska fördelarna med AntiGravity®, däribland inversioner. Under klassen kommer du att fördjupa dig i grunderna, förbättra din hållning och lära dig att hitta kontakt med din andning och kroppen i rörelse. Självklart kommer vi att hänga uppochner, sträcka ut kroppen och ha kul tillsammans. Klassen avslutas alltid i en svävande shavasana (avslappning) i ”Cocoon”.

Förbered dig på en unik träningsupplevelse – du kommer att gunga, flyga och hänga upp och ner. Helt plötsligt kommer du att se världen utifrån ett nytt perspektiv. Mer info hittar du här.


Klädsel: T-shirt, tights utan dragkedja, barfota & utan smycken. Gärna en tight långärmad tröja till avslappningen.
Nivå: Nybörjare
Förkunskap: Ett öppet sinne


Kom ihåg att vara på plats senast 5 min innan klassen börjar då AntiGravity®-hammocken behöver anpassas till just dig.
Barnyoga
45 min 200,00 kr
This class is inspired by Hatha yoga with the principles of biomechanics, functional yoga and developmental movement patterns. Experience a deeper understanding of breath, balanced posture and integrated
movement.

The class will be held in English.
Teacher: Juju Kim
En flödande klass där vi jobbar med att mjukna in muskler och stela leder och bli pigga till kropp och själ. Flödande asanas, rörelser, får energin i kroppen att komma igång och vi fokuserar på att hitta din egen inre rytm och rörlighet, stärka styrkan och balans och ditt mentala fokus.

Klassen hålls i vårt solrum under den mörkare tiden av året. Där vi med hjälp av artificiellt solljus hjälper kroppen att slappna av, blockera melatoninet, kroppens
sömnhormon, så att vi blir piggare och minska nedstämdhet.
Vi vill att våra fredagsklasser ska vara – roliga, annorlunda, utmanande, fördjupande och avkopplande. Varje fredag har sitt speciella tema och olika lärare turas om att hålla klassen.

Perfekt avslut på arbetsveckan!
I denna kurs kommer vi arbeta med att bygga en stabil och stark grund i kroppen. Vi hittar in i våra asana (fysiska yogapositioner) metodiskt och i bra linjering som syftar till balans, stabilitet och styrka.
Denna kurs passar dig som kanske har haft begränsningar att klara av den mer flödande yogan på grund av smärtor och skador. För dig som behöver finna balans mellan flöde och stillhet. Den passar även dig som vill arbeta lite lugnare för att finna grundning och linjering i yogan, som vill utforska yogan inifrån och ut.

I ett rullande schema turas några av Nirvanas lärare om att
hålla klasser i meditation och pranyama (andning).
Du kan gå dem som en sammanhållande ”kurs” eller enstaka tillfällen när det passar dig.

Marie Androv - Mindfullnessmeditation
Johanna Sundqvist - Chakrameditation
Birgitta Ohrling - Pranyama
Att ge sig själv tid att göra yogapraktik på morgonen har många fördelar. Sinnet är som lugnast efter nattvilan, världen runt omkring har inte riktigt vaknat. Ett lugn råder. Den stillheten tar vi vara på. Även om man känner sig oändligt trött när man vaknar och helst vill snooza så kan en sån här stund göra mer för återhämtningen och vara mer uppiggande än att sova längre. Morgonyoga hjälper kroppen sparka igång metabolismen, den skapar balans och bättre närvaro. Alla förutsättningar man behöver för en bra dra, less stress helt enkelt!

Vi arbetar på klassiskt vis med inledande meditation och pranayama. Fortsätter sedan med Surya Namaskar och balanserande, energigivande asana. Tillslut avslutar vi med den viktiga återhämtningen i en Savasana.
Är du nyfiken på yoga?
Vill du lära dig grunderna i yoga?
Eller känner du att du vill börja från början?

I den här klassen får du lära dig basen i yoga, med grundläggande andningsövningar och yogapositioner. Du kommer lära dig att hitta in i positionerna från grunden. Du kommer få en ökad förståelse för hur vi kopplar andning och rörelse. För dig som har någon skada eller begränsning försöker vi hitta en variant som passar dig. Tanken med klassen är att du ska få en god start för att komma igång med yoga, så att du lättare kan ta till dig andra klasser. Vi blandar teori och praktik.

Yoga är en gammal form av meditativ träning med fysiska inslag som passar vår moderna livsstil. För dig som vill hitta styrka, bli mer smidig och samtidigt känna en inre ro och balans är yoga ett ypperligt verktyg. Oavsett om du är gammal eller ung så kommer du kunna lära dig att utöva yoga på ett behagligt och rofyllt sätt. Alla människor har olika förutsättningar och därför är yoga så bra, då du jobbar med din egen kropp på dina villkor. Vi strävar alltid efter att göra yogan så individuell som möjligt för att du ska känna dig harmonisk.
Rest with the nourishing practice of restorative yoga, giving yourself time and space to deeply unwind in supported shapes. 
The practice is simple and can help to deeply restore mental and physical balance and well-being. A regular restorative yoga practice may significantly reduce stress, resulting in
improved breathing, sleep, circulation and digestion.

The class will be held in English.
Teacher: Juju Kim
A slow flow practice which helps to ground us and move towards stillness. Turning our attention inwardly and focusing on the energy within to bring lightness and joy. We complete the session with iRest Yoga Nidra, a meditative practice for deep relaxation and self inquiry.

Klasslärare: Victoria Lilly
Den här klassen börjar i ett lugnt tempo för att man ska kunna landa i sig själv och hitta en medveten andning och närvaro. Succesivt ökar vi energin i ett mjukt flöde av rörelser där vi stärker, sträcker och ökar flexibiliteten i kroppen. Klassen avrundas med djupavslappnande och återhämtande positioner. Yogan sker utifrån varje deltagares förutsättningar och dagsform.

Klassen leds av Lisbeth Danelius
Vinyasa betyder ”andningssynkroniserad rörelse”. I vinyasayoga samordnar vi andning och rörelser i ett dynamisk flöde mellan olika positioner. Detta är en klass för dig som vill ha en omväxlande och fysiskt utmanande yogaklass med lite lekfullhet. Passar fint om du vill få igång värme och energi i kroppen samt både stretcha och stärka musklerna.

Klassen hålls i vårt solrum under den mörkare tiden av året. Där vi med hjälp av artificiellt solljus hjälper kroppen att slappna av, blockera melatoninet, kroppens sömnhormon, så att vi blir piggare och minskar nedstämdhet.

Lärare: Johanna
En stillsam och meditativ klass som balanserar kropp och sinne. Yin Yoga är en stillsam och långsam metod som består av ett fåtal sittande och liggande positioner som vi håller passivt under ett par minuter för att öka cirkulation i ett visst område, öppna upp i bindväven runt muskeln och stärka kroppens meridiansystem. När kroppens meridiansystem blir starkare så får kroppen mer energi. Under ett pass med yinyoga påverkas vi på flera plan, både fysiskt, mentalt och känslomässigt samt att stelheter och blockeringar lättar. Övningarna, som utgår från individens egna anatomi och förutsättningar, bearbetar leder, ligament, bindväv och förbättrar kroppens rörlighet. Samtidigt försätts kroppen i en djupavslappning som är välgörande för att sänka stress och hitta återhämtning.
I den här stillsamma och meditativa klassen vi tar hjälp av värmen och ljuset från det artificiella solljuset i vårt Solrum för att mjukna in stela leder och bli pigga till kropp och själ. Upplevelsen blir som att yoga ute en varm sommardag.
Med stillsamma, sittande eller liggande positioner, låter vi kroppen får sakta in för att stimulera bindväv, fascia på ett djupare plan. Med återhämtande positioner får vi en djupavslappning där vi kan sänka stress och samtidigt hitta ny energi och kraft.

Klassen leds av Lisbeth Danelius
En flödande klass där vi jobbar med hållning, att steg för steg bygga upp asanas, de olika positionerna, för att alla ska kunna hitta sin egen nivå att arbeta utifrån på ett sätt som stärker, mjuknar och fördjupar både fysiskt och mentalt.

Yoga - workshops

The ancient yogis described a quality of attention in the body, called “pratyahara”, or mindfulness of the body. It is the fifth limb from Patanjali’s eight limb path of yoga from the Yoga Sutras. Pratyahara describes a way of turning our attention inward, allowing us to pick up on more fine and subtle sensations in the body. We are all born with this intelligent connection to our bodies, but as we go through life, because of injuries, traumas, or just trying to keep up with the pressures of modern life, we close off, become stagnate, numb, or freeze areas in our body. This morning we will emphasize reconnecting to our body’s innate wisdom, through mindfully moving the body. Listening to your body and feeling sensations as you move through your yoga practice keeps you connected to what is actually happening in the present moment.  As we cultivate deeper skills of listening, we become more aware of sensations that arise from inside the body, giving rise to a felt sense of our interior space. This awareness allows us to respond to what we are actually experiencing, instead of tuning out and falling into unconscious, automatic habits and behaviors.

We’ll take some time to become familiar with the philosophy that supports our physical practice. We’ll begin with the gentle gliding movements of the SATYA practice, weaving in mindful hatha yoga, and finally ending with the still and quiet postures of Yin Yoga. There will also be time to sit, becoming quiet and still and simply listen. 
Pris: 300 kr eller två stämplingar på klippkortet
Hur mycket vi än älskar att vara i våra magiska retreat bubblor i Skärgården, Frankrike eller Indien, så är det ganska mysigt att hänga i stan emellan åt också. Så för att hålla kvar samma härliga känsla även här, har vi tillsammans med Nirvana planerat in ett par magiska söndagar under hösten…

Vi ses kl.11 för ett härligt Soul Space Flow - både för nyfikna yogisar och er som yogat, shakat, mediterat, sharat, sjungit, dansat med THE SOUL SPACE världen över. Vi lämnar huvudet och landar i kroppen, därefter hittar vi vila och sedan bjuder vi upp till celebration och dans!
Hur mycket vi än älskar att vara i våra magiska retreat bubblor i Skärgården, Frankrike eller Indien, så är det ganska mysigt att hänga i stan emellan åt också. Så för att hålla kvar samma härliga känsla även här, har vi tillsammans med Nirvana planerat in ett par magiska söndagar under hösten…

Vi ses kl.11 för ett härligt Soul Space Flow - både för nyfikna yogisar och er som yogat, shakat, mediterat, sharat, sjungit, dansat med THE SOUL SPACE världen över. Vi lämnar huvudet och landar i kroppen, därefter hittar vi vila och sedan bjuder vi upp till celebration och dans! Efter yogan avnjuter vi oemotståndlig yogisk mat, tillagad av våra magiska Soul Space kockar. Maten kommer vara växtbaserad och till största del glutenfri. Du stannar hur länge du vill, vi avslutar efter ca 3 timmar.